sobota, 17 maja 2014

PŁEĆ MÓZGU

Odpowiadając dziś na pytania psychozabawy mającej określić, ile lat mam w sercu i głowie, czym zamierzałam poprawić sobie humor (co na szczęście się udało), przypomniałam sobie pewien test, na który trafił pewnie niemal każdy student kierunków humanistycznych czytając jedno z dzieł żelaznego kanonu - czyli "Płeć mózgu" Anne Moir i Davida Jessela.

To ciekawe, że test ten - moim zdaniem dość kontrowersyjny - uczynił z wielu z nas swoiste ofiary genderyzmu. Ja na przykład do dziś żyję z kompleksem dwudziestu punktów, które skazały mnie na bycie kobietą z męskim mózgiem :-) A stałam się nią dlatego, że nie przeszkadza mi dźwięk kapiącego kranu i nie rozpoznaję znajomych przez telefon...

Znacie ten test? Jeśli nie, to myślę, że fajnie jest go sobie zrobić (bo to klasyk i doskonały temat do small talku na imprezach), ale moim zdaniem na pewno nie warto zbytnio wierzyć w wynik. Czemu? Bo w ocenie testu jestem bliska jego krytykom, którzy uważają, że w gruncie rzeczy rzeczy jeden stereotyp w płaszczyku naukowości goni tu drugi pseudodogmat. Już sama treść pytań jest mocno dyskusyjna, ale mnie uderzyło coś jeszcze: za każdy brak odpowiedzi dodajemy sobie pięć punktów, czym zbliżamy się do zakresu określonego jako "mózg żeński". A czy rzeczywiście kobiety są bardziej niezdecydowane od mężczyzn?... Moje doświadczenie w tej kwestii jest całkowicie odmienne :-)

***
A oto słynny test na płeć mózgu autorstwa Anne Moir i Davida Jessela:
1. Słyszysz niewyraźne miau. Jak łatwo możesz zlokalizować kota bez rozglądania się dookoła?
a.      Możesz go wskazać, jeżeli się zastanowisz.
b.      Możesz go wskazać bez zastanowienia.
c.      Nie jesteś pewien/pewna czy możesz go wskazać.
2. Jak łatwo możesz zapamiętać piosenkę, którą właśnie słyszałeś/słyszałaś?
a.      Mogę zaśpiewać ją czysto, to bardzo łatwe.
b.      Mogę zaśpiewać ją czysto, jeżeli jest prosta i rytmiczna.
c.      To raczej trudne dla mnie.
3. Telefonuje do ciebie osoba, którą spotkałeś/spotkałaś kilka razy. Jak łatwo rozpoznasz, kto dzwoni - w przeciągu kilku sekund, zanim się przedstawi?
a.       Rozpoznaję osoby z łatwością.
b.       Rozpoznaje osoby co najmniej w połowie przypadków.
c.       Rozpoznaje osoby z trudnością.
4. Jesteś z grupą zaprzyjaźnionych z tobą małżeństw. Dwie osoby z nich mają potajemny romans. Czy dostrzegł(a)byś ich związek?
a.      Prawie zawsze.
b.      W połowie przypadków.
c.      Rzadko.
5. Jesteś na wielkim przyjęciu lub spotkaniu czysto towarzyskim. Zostajesz przedstawiony(a) pięciu obcym osobom. Jak łatwo przypomnisz sobie ich twarze następnego dnia na dźwięk ich nazwisk?
a.      Przypomnę sobie z łatwością większość z nich.
b.      Przypomnę sobie tylko niektóre.
c.      Rzadko przypomnę sobie jakiekolwiek.
6. Jak łatwe dla ciebie były ortografia i pisania wypracowań we wczesnych latach szkolnych?
a.      Łatwe były obie rzeczy.
b.      Łatwa była jedna z nich.
c.      Żadna nie była łatwa.
7. Parkujesz samochód, ale musisz wjechać tyłem, a miejsce jest dość wąskie...
a.      Szukam innego miejsca.
b.      Wjeżdżam tyłem bardzo uważnie.
c.      Wjeżdżam tyłem bez namysłu.
8. Po trzech dniach, które spędziłeś/spędziłaś w obcej miejscowości, ktoś pyta cię, gdzie jest północ.
a.      Jest mało prawdopodobne, byś to wiedział(a).
b.      Nie jesteś pewien/pewna, ale po zastanowieniu się wskazujesz.
c.      Wskazujesz północ.
9. Jesteś w poczekalni u dentysty, czekasz z kilkoma osobami tej samej płci, co twoja. Jak blisko możesz siedzieć koło którejś z nich bez uczucia dyskomfortu?
a.      Mniej niż 15 cm
b.      Od 15 do 60 cm
c.      Ponad 60 cm
10. Odwiedzasz nowego sąsiada i prowadzicie rozmowę. W tle słychać łagodne kapanie z kranu. Poza tym jest cicho.
a.       Usłyszał(a)byś kran natychmiast, lecz próbował(a)byś go ignorować.
b.       Jeżeli zwrócił(a)byś uwagę na kapiący kran, to prawdopodobnie wspominał(a)byś o tym.
c.       Dźwięk kapiącego kranu w ogóle ci nie przeszkadza. 

Punktacja:
a: 10 punktów
b: 5 punktów
c: -5 punktów
Brak odpowiedzi: 5 punktów

Interpretacja: Większość mężczyzn osiąga od 0 do 60 punktów, natomiast większość kobiet od 50 do 100 punktów. Wyniki mężczyzny poniżej 0 i kobiety powyżej 100 punktów wskazują na mózgi uformowane skrajnie odmiennie od mózgów płci przeciwnej. Wynik mężczyzny powyżej 60 punktów może wskazywać na kobiece skłonności jego umysłu, z kolei u kobiety wynik poniżej 50 punktów może wskazywać na męskie cechy jej sposobu myślenia.

Źródło: A. Moir, D. Jessel - Płeć mózgu, PIW 1993
***



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz